Monday 1 April 2013

PENUTUP



Kerja kursus ini telah memberikan pengalaman mengajar yang baik bagi tajuk nombor, pecahan, perpuluhan  dan peratus. Ia meliputi aspek-aspek yang berkaitan dengan perkembangan konsep kanak-kanak, aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta pembinaan bahan bantu mengajar untuk topik-topik ini.
            Menurut teori Konstruktivisme pula,  pembelajaran terbentuk hasil dari pembinaan pengetahuan berdasarkan pengalaman. Pembelajaran terbina hasil pencantuman maklumat dengan pengetahuan sedia ada.Pelajar yang belajar dan  berinteraksi dengan objek dan perkara-perkara dalam pembelajaran akan memahami apa yang dipelajari. Pelajar-pelajar akan membina sendiri konsep dan penyelesaian terhadap masalah yang diberi. Teori pembelajaran konstruktivisme berasas kepada penglibatan aktif pelajar dalam menyelesaikan masalah dan pemikiran kritikal tentang aktiviti pembelajaran di mana ianya relevan dan menarik. Pelajar membina pengetahuan sendiri dengan menjana idea dan pendekatan berdasarkan pengetahuan sedia ada dan pengalaman.
            Tugasan ini telah memberikan pendedahan kepada saya tentang penggunaan resos dalam PdP serta penyediaan Rancangan Pengajaran Harian(RPH) mengikut format yang betul. Sebagai seorang bakal guru, penyediaan resos dan RPH yang sesuai dan betul sangat penting kerana seorang guru perlulah sentiasa menyiapkan diri dan bersedia untuk menyampaikan isi pelajaran kepada murid-murid. Jadi,seorang guru perlu sentiasa berusaha untuk memberikan pengajaran yang terbaik kepada murid-muridnya.


No comments:

Post a Comment