Kerja kursus ini telah memberikan
pengalaman mengajar yang baik bagi tajuk nombor, pecahan, perpuluhan dan
peratus. Ia meliputi aspek-aspek yang berkaitan dengan perkembangan konsep
kanak-kanak, aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta pembinaan bahan bantu
mengajar untuk topik-topik ini.
Menurut
teori Konstruktivisme pula, pembelajaran
terbentuk hasil dari pembinaan pengetahuan berdasarkan pengalaman. Pembelajaran
terbina hasil pencantuman maklumat dengan pengetahuan sedia ada.Pelajar yang
belajar dan berinteraksi dengan objek dan perkara-perkara dalam
pembelajaran akan memahami apa yang dipelajari. Pelajar-pelajar akan membina
sendiri konsep dan penyelesaian terhadap masalah yang diberi. Teori
pembelajaran konstruktivisme berasas kepada penglibatan aktif pelajar dalam
menyelesaikan masalah dan pemikiran kritikal tentang aktiviti pembelajaran di
mana ianya relevan dan menarik. Pelajar membina pengetahuan sendiri dengan
menjana idea dan pendekatan berdasarkan pengetahuan sedia ada dan pengalaman.
Tugasan
ini telah memberikan pendedahan kepada saya tentang penggunaan resos dalam PdP
serta penyediaan Rancangan Pengajaran Harian(RPH) mengikut format yang betul.
Sebagai seorang bakal guru, penyediaan resos dan RPH yang sesuai dan betul sangat
penting kerana seorang guru perlulah sentiasa menyiapkan diri dan bersedia
untuk menyampaikan isi pelajaran kepada murid-murid. Jadi,seorang guru perlu
sentiasa berusaha untuk memberikan pengajaran yang terbaik kepada
murid-muridnya.
No comments:
Post a Comment