Setelah mendapat tugasan ini, saya dan
pasangan telah bersepakat untuk menggunakan kad imbasan pecahan, lipatan kertas
dan jalur pecahan sebagai resos bagi Rancangan Pengajaran Harian (RPH) kumpulan
kami iaitu topik pecahan setara. Kami bersetuju untuk menggunakan ketiga-tiga
resos ini memandangkan ianya sangat bersesuaian dan dapat memberi kefahaman
yang baik kepada murid- murid untuk belajar topik pecahan setara.
Semasa sesi set induksi, kami telah
menggunakan kad imbasan pecahan yang menunjukkan pecahan wajar dan pecahan tak
wajar. Rasionalnya kami menunjukkan kad pecahan wajar dan tak wajar adalah
untuk mengimbas kembali pelajaran yang telah dipelajari oleh murid pada sesi
PdP yang lepas. Bagi memastikan sama ada
murid dapat menilai perbezaan antara pecahan wajar dan pecahan tak wajar, kami
telah meminta murid untuk membuat dua kumpulan iaitu kumpulan wajar dan
kumpulan tidak wajar berdasarkan kad pecahan yang diperoleh.
Semasa perkembangan
langkah 1 pula, kami menggunakan kertas A4 dan marker sebagai resos. Kertas A4
digunakan untuk menunjukkan konsep pecahan setara kepada murid. Aktiviti ini
dilakukan secara koperatif di dalam kumpulan masing- masing. Setiap kumpulan
diberikan tiga helai kertas A4 dan tiga batang marker. setiap kumpulan akan
melakukan aktiviti di mana kertas yang pertama dilipat menjadi dua bahagian dan
dilorekkan satu daripada dua bahagian tersebut. kertas kedua pula dilipat
menjadi lapan bahagian dan dua bahagian dilorekkan daripada lapan bahagian
tersebut. Manakala kertas ketiga pula dilipat menjadi 16 bahagian dan empat
bahagian dilorekkan daripada 16 bahagian tersebut.
Seterusnya, kami meminta
murid untuk menyebut pecahan bagi ketiga-tiga kertas yang telah dilorekkan itu.
Kemudian, kami meminta murid untuk mengenalpasti perbezaan antara kesemua
pecahan tersebut. Apabila murid memberikan jawapan, barulah saya menerangkan
tentang definisi dan konsep pecahan setara di mana jika diperhatikan pada
kertas yang telah dilipat tadi, semua kertas yang telah dilorek mempunyai luas
kawasan yang sama walaupun pecahannya berbeza. Jadi, inilah yang dipanggil
sebagai pecahan setara.
Bagi langkah perkembangan
2 pula, kami menggunakan jalur pecahan sebagai resos. Satu aktiviti menukar
jalur pecahan telah dilaksanakan. Permainan menyusun jalur pecahan ini
dimainkan secara berkumpulan. Setiap kumpulan terdiri daripada 3 orang ahli dan
akan mendapat satu set jalur pecahan. Sebelum memulakan permainan, kami
terlebih dahulu telah mengajar murid tentang cara untuk menggunakan jalur
pecahan. Seterusnya, murid akan memulakan permainan di mana mereka perlu
memilih satu pecahan. Kemudian, mereka perlu mencari jalur pecahan lain yang
dapat digabung dan disusun sama panjang dengan jalur pecahan yang telah dipilih
tadi.
No comments:
Post a Comment