Mengajar nombor, pecahan, perpuluhan
dan peratusan merupakan satu subjek yang menghubungkaitkan teori pembelajaran
Matematik dalam rangka pembelajaran kanak-kanak dengan nombor, pecahan,
perpuluhan dan peratusan melalui pengajaran mikro.
Tugasan
ini memerlukan saya untuk menyediakan satu pakej resos yang sesuai bagi
menyokong PdP serta menilai sejauh mana penggunaan resos dapat menghasilkan PdP
yang berkesan. Resos merupakan satu
kelengkapan atau peralatan yang terlibat dalam proses PdP yang dapat membantu
guru dan murid melalui satu proses PdP yang bermakna.
Selain itu, saya perlu membina satu
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) berkaitan dengan salah satu tajuk di atas.
RPH merupakan satu perancangan yang dibuat oleh seseorang guru sebelum
memulakan sesi PdP. Penyediaan RPH sangat penting supaya guru mengetahui dan
mendalami isi pelajaran yang akan disampaikan pada hari tersebut.
Melalui RPH yang dibuat, saya perlu
melaksanakan pengajaran mikro di dalam bilik darjah. Pengajaran mikro merupakan
satu latihan mengajar yang perlu dijalani oleh semua guru pelatih sebagai
persediaan awal dan pengalaman sebelum menjejakkan kaki ke sekolah semasa
menjalani praktikum seterusnya apabila ditempatkan di sekolah kelak.
No comments:
Post a Comment