Monday 1 April 2013

PENGENALAN



Mengajar nombor, pecahan, perpuluhan dan peratusan merupakan satu subjek yang menghubungkaitkan teori pembelajaran Matematik dalam rangka pembelajaran kanak-kanak dengan nombor, pecahan, perpuluhan dan peratusan melalui pengajaran mikro.
           Tugasan ini memerlukan saya untuk menyediakan satu pakej resos yang sesuai bagi menyokong PdP serta menilai sejauh mana penggunaan resos dapat menghasilkan PdP yang berkesan. Resos merupakan satu kelengkapan atau peralatan yang terlibat dalam proses PdP yang dapat membantu guru dan murid melalui satu proses PdP yang bermakna.
            Selain itu, saya perlu membina satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) berkaitan dengan salah satu tajuk di atas. RPH merupakan satu perancangan yang dibuat oleh seseorang guru sebelum memulakan sesi PdP. Penyediaan RPH sangat penting supaya guru mengetahui dan mendalami isi pelajaran yang akan disampaikan pada hari tersebut.
            Melalui RPH yang dibuat, saya perlu melaksanakan pengajaran mikro di dalam bilik darjah. Pengajaran mikro merupakan satu latihan mengajar yang perlu dijalani oleh semua guru pelatih sebagai persediaan awal dan pengalaman sebelum menjejakkan kaki ke sekolah semasa menjalani praktikum seterusnya apabila ditempatkan di sekolah kelak.
           

No comments:

Post a Comment