Menurut Kamarudin Husin: 1989, pengajaran
merupakan satu bentuk komunikasi bertujuan untuk memberitahu, mempengaruhi dan
menghibur. Tugas pengajar ialah untuk menyampaikan satu himpunan maklumat atau
fakta kepada murid-murid. Pembelajaran pula berlaku apabila seorang guru
berjaya dalam mengawal komunikasinya dengan murid-murid. Pembelajaran berjaya
dicapai dan dipertingkatkan melalui penerangan guru yang jelas, pengalaman yang
bermakna kepada murid dan aktiviti yang dijalankan memberikan keseronokan
kepada guru dan murid-murid.
Menurut
teori Konstruktivisme pula, pembelajaran
terbentuk hasil dari pembinaan pengetahuan berdasarkan pengalaman. Pembelajaran
terbina hasil pencantuman maklumat dengan pengetahuan sedia ada.Pelajar yang
belajar dan berinteraksi dengan objek dan perkara-perkara dalam
pembelajaran akan memahami apa yang dipelajari. Pelajar-pelajar akan membina
sendiri konsep dan penyelesaian terhadap masalah yang diberi. Teori
pembelajaran konstruktivisme berasas kepada penglibatan aktif pelajar dalam
menyelesaikan masalah dan pemikiran kritikal tentang aktiviti pembelajaran di
mana ianya relevan dan menarik. Pelajar membina pengetahuan sendiri dengan
menjana idea dan pendekatan berdasarkan pengetahuan sedia ada dan pengalaman.
Menurut
Bruner pembelajaran adalah satu proses aktif di mana pelajar membina idea
baru berdasarkan pengetahuan semasa atau lepas. Pelajar memilih dan mengubah
maklumat, membina hipotesis, membuat keputusan bergantung kepada struktur
kognitif untuk berbuat demikian.
Dalam
proses menyampaikan idea dan kemahiran Matematik, resos boleh digunakan dalam
bilik darjah. Pemilihan resos yang efektif sangat penting bagi memastikan
kejayaan pembelajaran dan pengajaran (PdP) serta mencapai objektif dan hasil
pembelajaran dalam sesuatu topik yang diajar. Menurut Atan Long ( 1982: 174 ), resos dalam bilik darjah terdiri daripada
pelbagai bahan di mana sesuatu bahan itu boleh disampaikan dengan pelbagai
cara, misalnya dalam bentuk buku, carta, atau melalui slaid dan dipancarkan
pada skrin. Resos merupakan satu kelengkapan atau peralatan yang terlibat dalam
proses PdP yang dapat membantu guru dan murid melalui satu proses PdP yang
bermakna. Resos dalam PdP bukan terhad kepada penggunaan buku teks, papan
hitam, kapur dan gambar sahaja, tetapi
merangkumi semua perkara yang melibatkan pancaindera murid iaitu
mendengar, melihat, merasa, dan menghidu serta semua pengalaman dan situasi
yang dialami oleh murid-murid dalam bilik darjah.
Penggunaan
resos dalam PdP adalah sebagai alat pemudahcara untuk membantu guru
menyampaikan isi pelajaran, bertujuan mencapai objektif pengajaran yang telah
dirancang dan supaya murid-murid lebih
memahami pengajaran guru seterusnya dapat menerima pembelajaran dengan cepat.
Resos ini juga dapat mengelakkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas
lebih menjurus kepada keadaan yang diselubungi kebosanan dalam kalangan
murid-murid, kerana murid-murid hanya lebih menumpukan perhatian terhadap
pengajaran satu hala oleh guru. Sebaliknya dengan adanya resos, proses
pengajaran dan pembelajaran dapat mengelakkan dari timbulnya masalah disiplin
di dalam kelas. Selain itu,resos juga dapat mencungkil kreativiti guru untuk
menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas lebih mencabar.
Guru juga lebih terdedah dengan kemajuan sains dan teknologi jika guru
mempunyai inisiatif untuk meneroka dunia tanpa sempadan ini, dan
mengaplikasikannya dalam PdP.
Memilih dan menyediakan bahan resos yang
sesuai akan dapat mewujudkan suasana belajar yang kondusif dan selesa. Suasana
bilik darjah yang kondusif merupakan aspek yang paling penting perlu
dititikberatkan supaya murid-murid dapat belajar dan menerima apa yang
disampaikan tanpa sebarang gangguan. Dengan itu, murid-murid yang baik dan
cemerlang akan dapat dilahirkan kerana mereka dapat belajar dengan baik.
Contoh resos yang boleh didapati
ialah bahan bercetak, bahan manipulatif dan PdP menggunakan perisian komputer
serta teknologi maklumat dan komunikasi. Contoh bahan bercetak yang boleh
digunakan ialah buku-buku, jurnal-jurnal dan kalendar. Contoh bahan manipulatif
pula ialah kit manipulatif yang terdiri daripada papan geo, blok Dienes, rod
Cruisenaire dan blok asas sepuluh. Selain itu, alat penimbang dan alat mengira
seperti kalkulator, abakus, rod dan batang kayu juga merupakan resos. Manakala komputer,
projektor dan perisian komputer yang berkaitan penyelesaian masalah Matematik
juga boleh digunakan sebagai alat tambahan dan pelengkap kepada resos.
Resos merupakan satu elemen yang
amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kita selalu beranggapan
bahawa penggunaan perkataan di dalam kelas sudah memadai untuk menyampaikan
mesej dalam sesuatu pengajaran. Seringkali ramai guru yang berpegang kepada
kepercayaan tersebut. Hal ini menyebabkan timbulnya masalah komunikasi antara
guru dengan murid. Justeru itu, penggunaan resos adalah berkesan jika
pengajaran berdasarkan perkataan bersama-sama dengan gambar atau simbol yang
lebih konkrit maknanya dapat memberikan kefahaman yang jelas kepada murid.
Misalnya untuk menyatakan konsep “besar”, guru bolehlah menunjukkan satu objek
atau gambar yang bersaiz lebih besar daripada gambar atau objek lain. Ini dapat
digunakan untuk menunjukkan konsep“besar” yang dimaksudkannya. Sekiranya
menggunakan perkataan semata-mata, maka sesuatu proses pengajaran tersebut akan
lebih bersifat abstrak dan sukar difahami serta tidak dapat memberikan gambaran
yang jelas kepada murid. Dengan menggunakan resos, segala bentuk simbol dan
komunikasi verbal yang abstrak dapat diperjelaskan. Ini memudahkan murid untuk
memahami isi kandungan sesuatu pelajaran.
Walaupun kurikulum dan bahan
pengajaran yang ditentukan adalah sama bagi setiap murid, sifat unik yang ada
pada setiap murid dan ditambah pula persekitaran yang berbeza akan membuatkan
guru mengalami sedikit kesulitan dalam mengatasi perkara tersebut. Keadaan itu
dapat diatasi dengan penggunaan resos dalam PdP kerana kemampuannya dalam
memberikan pengalaman dan persepsi yang sama serta tepat tentang sesuatu konsep
atau prinsip kepada semua pelajar. Selain itu, pencapaian para pelajar akan
menjadi lebih berkesan melalui penggunaan resos. Hal ini kerana murid dapat
memahami dan menguasai sesuatu konsep dan secara tidak langsung dapat
memperbaiki keputusan penilaian di dalam kelas. Guru juga dapat memenuhi pencapaian
objektif pembelajaran yang diharapkan dalam sesuatu isi kandungan pada akhir
proses pengajaran dan pembelajaran.
Terdapat
beberapa garis panduan yang boleh dijadikan rujukan oleh guru dalam menentukan
pemilihan resos yang boleh digunakan dalam PdP. Anataranya ialah resos yang
dipilih semestinya sesuai. Perkataan sesuai itu sendiri membawa maksud
bertepatan, di mana konsep sesuatu mata
pelajaran boleh diikuti oleh pelajar. Tajuk dan juga keterangan berkaitan
dengan sesuatu topik dan perbendaharaan kata serta bahasa yang digunakan mestilah
boleh difahami oleh murid. Pemilihan resos hendaklah mempunyai hubungan
kesesuaian dengan perkara-perkara seperti objektif dan maklamat pengajaran,
pendekatan, teknik dan kaedah yang digunakan, keadaan murid, suasana
pembelajaran dan minat murid.
Guru hendaklah menentukan objektif
pengajaran terlebih dahulu sebelum memilih dan menentukan resos yang sesuai
digunakan. Denagn objektif pengajaran yang tertentu, guru boleh memilih
bahan-bahan yang sesuai untuk dijadikan resos yang akan dapat membantu ke arah
tercapainya objektif pengajaran tersebut. Resos yang dipilih juga hendaklah
sesuai dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara dan juga bersesuaian dengan
kebudayaan, adat resam, kepercayaan dan situasi tempatan. Guru juga sepatutnya
mengambil kira keadaan murid yang datang daripada pelbagai latar belakang
pengalaman sosial, pendidikan, ekonomi, taraf pencapaian dan sebagainya
ketika menyediakan resos. Resos yang sesuai dengan segolongan murid, mungkin
tidak sesuai dengan segolongan murid yang lain. Faktor lain adalah suasana
pembelajaran, dimana resos yang sesuai dengan suasana pembelajaran akan
meninggalkan kesan yang baik.Elemen penting dalam suasana pembelajaran ialah
murid, isi pelajaran, resos dan guru. Jadi, guru perlu menyediakan resos yang
bersesuaian dengan semua murid yang terdiri daripada pelbagai kecerdasan supaya
semua murid mendapat manfaat daripada resos yang digunakan.
Selain
itu, resos yang digunakan juga hendaklah merupakan sesuatu yang mencabar.
Terdapat tiga konsep penting yang perlu wujud dalam proses pembelajaran iaitu
rangsangan, pemikiran dan tingkah laku. Oleh yang demikian, resos yang dipilih
seharusnya dapat memberikan rangsangan untuk murid berfikir dan mendorong
mereka untuk terus belajar. Satu strategi pemeringkatan bahan pembelajaran yang
dapat mencabar pemikiran pelajar ialah bahan-bahan yang dipilih itu mesti
terdiri daripada resos yang mengandungi ciri-ciri seperti bahan yang konkrit
kepada bahan yang abstrak, bahan yang mudah kepada yang kompleks, bahan yang
mengandungi fakta terasing kepada bahan yang mempunyai hubungan yang bersepadu,
bahan yang khusus kepada bahan yang umum (induktif), bahan yang umum kepada
yang khusus (deduktif) dan bahan yang umum kepada teori. Hal ini sangat penting
bagi memastikan resos yang digunakan dapat memberikan pengalaman pembelajaran
yang optimum kepada murid.
Di samping itu, resos yang digunakan
perlulah menarik. Bahan resos yang digunakan harus disediakan dengan
menggunakan gambar atau imej yang berwarna- warni. Kajian berkaitan penggunaan
warna di dalam penyediaan bahan resos juga telah dijalankan oleh Barry (1976),
dan Suzita Mohd Resad, (2002), Hasil daripada kajian yang beliau jalankan,
penggunaan gambar atau imej yang berwarna dapat meningkatkan pemahaman murid
dan menyenangkan proses penyimpanan maklumat dalam kotak minda mereka.
Perkataan menarik juga bermaksud reka letak peta, lukisan, carta, jadual, graf,
rajah, gambar atau kartun mestilah disusun berhampiran dengan sesuatu maklumat
yang berkaitan. Ini akan memudahkan pelajar membuat rujukan atau memahami
sesuatu konsep. Ilustrasi dan bahan grafik yang disediakan pula bukan sahaja
menghiasi bahan pengajaran, tetapi berfungsi sebagai manifestasi visual sesuatu
maklumat yang dapat menambah atau
mengukuhkan pembacaan dan pemahaman murid.
Garis panduan yang seterusnya dalam
menghasilkan resos ialah tidak menggunakan kos yang tinggi, mudah dan
praktikal. Resos yang dihasilkan tidak semestinya menggunakan bahan- bahan yang
mahal. Malahan, seorang guru yang kreatif boleh memanfaatkan kreativitinya
untuk menghasilkan resos yang berkesan dengan hanya menggunakan bahan terbuang.
Bahan yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran juga seharusnya
praktikal sama ada kepada guru atau pelajar. Resos pengajaran seharusnya
sederhana dan mudah digunakan serta menggunakan bentuk bahasa yang berdasarkan
situasi sebenar. Ini dapat membantu pelajar menggunakan bahasa dalam komunikasi.
Selain itu, bahan tersebut seharusnya tahan lasak jika digunakan berulang-ulang
kali dan adalah lebih baik sekiranya resos tersebut dapat digunakan untuk lebih
dari satu mata pelajaran dan juga sesuai pada masa dan mata pelajaran lain.
Garis panduan terakhir dalam pemilihan resos ialah mudah alih. Resos yang
dipilih hendaklah sentiasa berfungsi, boleh dibawa kemana-mana, dan tidak
terlalu berat atau besar.
Penggunaan sumber dalam proses
pengajaran dan pembelajaran perlulah melibatkan pelbagai deria dalam kalangan
murid. Keadaan ini dapat memberikan tarikan dan rangsangan kepada murid untuk
lebih berminat dalam pembelajaran. Penggunaan bahan pelbagai sumber akan
memberi kesan kepada semua pancaindera murid. Aktiviti ‘hand on´ serta
interaksi dengan alat-alat teknologi canggih akan mengoptimumkan proses
pembelajaran. Contohnya , guru boleh menjadikan pengajarannya lebih berkesan
dengan menggunakan bahan audio, video, perisian, multimedia dan diikuti dengan
penggunaan bahan bercetak seperti dalam aktiviti perbincangan dengan rakan
sebaya. Pengajaran dan pembelajaran boleh diteruskan dengan menggunakan bahan
daripada internet untuk mendedahkan pelajar dengan maklumat terkini. Pada akhir
pembelajaran murid akan digalakkan membuat persembahan hasil pembelajaran
melalui kumpulan dan disebarkan kepada rakan sekelas.
Pembelajaran
Matematik melibatkan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan fakta, kemahiran dan prosedur yang lebih tinggi. Ia
memerlukan struktur konseptual, strategi tentang penyelesaian, kaedah
penyelesaian, pendekatan untuk menyelesaikan masalah dan sikap penghargaan
tehadap Matematik. Proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku seharusnya
mampu menggalakkan dan meningkatkan minat serta kemampuan murid untuk memahami
konsep Matematik secara maksimum. Oleh itu, seorang bakal guru perlulah mahir
untuk memilih resos dan bahan bahan yang mampu merangsang minat dan tumpuan
murid terhadap pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Antara
contoh resos yang biasa digunakan dalam pembelajaran dan pengajaran subjek
Matematik ialah penggunaan blok asas sepuluh dan abakus. Penggunaan kedua-dua
resos ini mampu memberikan kefahaman yang baik kepada murid untuk mengira
dengan cepat dan juga menggunakan pengiraan mental. Kedua- dua resos ini juga
dapat menjimatkan masa di mana murid dapat mengira dan mendapatkan jawapan
dalam masa yang singkat. Hal ini sekali gus dapat meningkatkan minat murid
untuk lebih mendalami subjek Matematik apabila mereka menganggap Matematik itu
mudah kerana mereka boleh mendapatkan jawapan kepada soalan yang dibrikan
dengan cepat apabila menggunakan abakus dan blok asas sepuluh.
Satu
Modul Abakus dan Aritmetik Mental telah diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia bertujuan untuk melahirkan murid yang dapat menguasai pengiraan
mental. Model Pengiraan Abakus merupakan asas kepada perkembangan pengiraan
secara mental. Pada tahun 1996, Kementerian Pelajaran Malaysia bersetuju untuk
menggunakan abakus dan dalam masa yang sama mengintegrasikan idea aritmetik
mental dalam program ini. Program Abakus dan Aritmetik Mental mula digunakan
secara formal di sekolah rendah pada tahun 2004. Strategi pelaksanaan abakus
dinyatakan dalam kurikulum Matematik sekolah rendah. Abakus merupakan satu alat
untuk menguasai kemahiran mengira. Abakus juga digunakan sebagai model konsep
untuk menguasai pemahaman tentang konsep nombor bulat, tambah dan tolak.
Cara
penggunaan abakus adalah sangat ringkas dan mudah. Manik yang terdapat pada abakus
perlu dinaik dan diturunkan dengan menggunakan tiga jari sahaja iaitu ibu jari,
jari telunjuk dan jari hantu. Ibu jari digunakan untuk menggerakkan manik bawah
menghala ke palang pemisah. Jari telunjuk pula digunakan untuk menggerakkan
manik bawah jauh daripada palang pemisah manakala jari hantu digunakan untuk
menggerakkan manik atas mendekati dan
juga jauh daripada palang pemisah. Setiap tiang mempunya 4 biji manik di
bahagian bawah manakala 1 biji manik di bahagian atas. Pengiraan dilakukan
dengan menempatkan abakus atas meja atau riba dan menggerakkan manik dengan
jari-jari pada satu tangan sahaja. Setiap manik di bahagian atas mempunyai nilai lima manakala setiap manik di bahagian bawah bernilai satu.
Manik- manik diambilkira sebagai telah dikira apabila digerakkan menuju ke palang
pemisah yang memisahkan bahagian atas dan bawah. Tiang yang paling kanan
mewakili sa, manakala tiang bersebelahan di kiri mewakili puluh dan seterusnya
ke kiri mewakili nilai tempat yang lebih besar. Selepas
kesemua empat manik di bahagian bawah habis digunakan, nilainya dibawa ke
bahagaian atas. Begitu juga sekiranya manik atas telah dikira, pengiraan
diteruskan ke manik di bahagian bawah. Pengiraan yang melibatkan nombor
perpuluhan boleh dijalankan dengan meletakkan titik perpuluhan di antara dua
tiang. Ini bermaksud tiang di sebelah kanan titik perpuluhan mewakili tempat
perpuluhan manakala tiang sebelah kiri mewakili nombor bulat.
Dengan
adanya pelbagai resos yang digunakan pada masa kini, sesi PdP dalam bilik darjah
kian menyeronokkan di samping dapat menarik perhatian murid yang kurang
berminat untuk belajar. Selain itu, penggunaan resos juga dapat mengatasi
masalah kekurangan tenaga pengajar dan kekurangan masa di mana dengan adanya
resos, murid dapat belajar dengan sendiri walaupun semasa ketiadaan guru.
Apabila murid mula meneroka resos ini, mereka akan lebih faham tentang sesuatu
topik kerana murid memperoleh pengalaman bermakna melalui resos yang disediakan
oleh itu. Oleh itu, guru perlu menitikberatkan keberkesanan resos yang
digunakan supaya dapat menarik minat murid seterusnya merangsang pemikiran
mereka untuk bergerak lebih maju ke hadapan. Murid juga dapat memahami dengan
lebih mendalam dan secara realistik tentang tajuk yang diajar apabila mereka
didedahkan dengan penggunaan resos bagi membantu meningkatkan pemahaman
mereka.
Keberkesanan setiap resos bukan terletak pada
kecanggihan bahan atau alat tersebut, namun yang lebih utamanya ialah
kesesuaiannya berdasarkan penggunaan serta penyerlahan konsep atau idea
kandungan sesuatu mata pelajaran. Di samping itu kecekapan seseorang guru mengapliksikan
resos adalah penting kerana kegagalannya menyebabkan pengajaran menjadi tidak
berkesan atau merosakkan pengajaran dan pembelajaran seluruhnya. Omardin
Ashaari (1997), berpendapat sebagai pendidik, guru juga harus dapat membuat
penilaian mengenai resos yang dipilih untuk digunakan dalam sesuatu proses
pengajaran dan pembelajaran.
Berdasarkan
perbincangan di atas, Kamarudin Hj Husin (1988)
telah merumuskan bahawa resos yang digunakan oleh guru dalam sesuatu pengajaran
mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Antaranya ialah resos yang digunakan dapat memberi
rangsangan dan mengekalkan minat murid. Seterusnya beliau menyatakan bahawa resos
dapat menyediakan dasar yang kukuh untuk perkembangan kefahaman dan corak
pemikiran serta mengurangkan gerak balas lisan yang tidak diperlukan daripada
pelajar-pelajar. Penggunaan bahan sokongan
seperti gambar, komputer atau internet atau sebarang bahan sokongan akan
memberikan kesan peneguhan.Contohnya dengan melayari internet banyak maklumat
yang akan diperolehi oleh murid, sekaligus internet akan mengurangkan gerak
balas lisan yang tidak perlu di kalangan para pelajar. Mereka akan memberikan
tumpuan kepada bahan-bahan atau maklumat yang sedang diterokai.
Selain itu, penggunaan resos juga dapat
mempelbagaikan aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui resos
yang sesuai akan memberi peluang pelajar berinteraksi dengan bahan tersebut
atau dalam kumpulan pembelajaran. Justeru itu, hal ini dapat mengurangkan kaedah chalk dan talk, yang
kurang digemari oleh para pelajar. Resos yang digunakan juga dapat memberikan
pengalaman yang menyeronokkan kepada para pelajar berbanding kaedah konvesional
yang lebih memfokuskan penggunaan kaedah syarahan dan buku teks. Penggunaan
bahan yang menarik akan memberikan keseronokan kepada murid. Mereka akan rasa
terhibur dan terangsang lebih-lebih lagi sekiranya guru yang mengajar bijak
memainkan peranan. Murid juga perlu dilibatkan bersama dan secara tidak
langsung pembelajaran secara interaktif dapat dilaksnakan. Kepentingan resos
bukan sekadar yang telah dinyatakan dia atas sahaja, malah ia juga dapat membina
pemikiran yang berterusan dan dapat memberi pengalaman baru kepada murid.